vi var väl bara svenskar?

Det finns en stress där ute som jag inte vill ta del utav

 

Jag står i kön och saknar någon att tala med
Du står före mig i kön
och svär
över att hon talar med kunden
inte gör sitt jobb, att han inte börjat packa
försvunnit därifrån

 

Jag kör därifrån och ligger snällt precis över det tillåtna
Du är bilen bakom mig
Grimaserar illa, då tiden inte vill stå still
då du vill accelerera, med öppen ruta
och spränga ljudvallen

 

Det finns en stress i mig som ni inte får ta del utav
Jag ser mig i spegeln och ser att jag måste förändras
för att kunna åldras med skönhet
som andra kvinnor

 

Men det finns en skillnad, mellan dig och mig
och det är att jag behåller den för mig själv
jag låter inte min otillräcklighet gå ut över er

 

Så tänker nog de flesta, även jag

 

Skenhelig? Javisst

 

För jag lever inte som jag lär

 

För visst svär även jag, ibland
egentligen ganska ofta
Visst grimaserar även jag, ibland
egentligen alltför sällan

 

Men så är jag faktiskt svensk och

 

vi tycker om att klaga, att gasa på
Vi tycker inte om att konversera i onödan
Vi vill att saker ska förändras, trots att vi själva bara ser på
Vi tycker om att samla saker på hög, tillfredställa, känna ett jäst självbehag
(vara bakfulla varje söndag)

 

Och vi tillåter oss att dansa, två gånger om året, runt
ett avkapat missfoster och en utsmyckad fallossymbol
till ren och renrasig grodsån

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0