Allmän strunt

"Att leva som man lär" Detta är ett uttryck som jag funderar mycket över i mitt sökande efter en identitet.Vad menar man med det?
De personer jag frågat gav mig svaret att man helt enkelt lever på det vis som andra lär en. Förmodligen syftar man mest på samhällets normer och värderingar, men om man ska leva bokstavligen efter uttrycket så ger det oss inte mycket utrymme till att utvecklas på egen hand och prova nya vägar. Därför att jag kritisk mot dem som påstår att de vill leva som de lär, då det känns som en ganska simpel och feg väg genom livet...

Kommentarer
Postat av: Olof

Oj, nu kan jag inte hålla tyst!

Vad är det för tjommar du fått svar från. Dom verkar ju helt ha missuppfattat konceptet.



Att leva som man lär handlar ju om att vara ärlig i sitt handlande. Ytterst om att vara ärlig mot sig själv.



Att ha förstått vad man har för värderingar och på det sättet medvetet kunna välja att leva livet i överensstämmelse med dessa värderingar.



Jag ser inte hur det kan sätta begränsningar på att utvecklas. Allt eftersom du lever så får du mer och mer erfarenheter och dessa kommer med största sannolikhet påverka dina normer och värderingar. Om du då dessutom lever som du lär så kommer ditt beteende att förändras/förädlas och det om något är väl att utvecklas.



Kärnan i förståelsen av uttrycket handlar väl om att med ordet "lär" så menas "lär ut" och inte "lära sig". Alltså förtydligande, "lär ut" behöver ju inte vara att man håller en föreläsning utan mer att man har en åsikt som man delar med sig av.



Sen att det inte alltid är så lätt att leva som man lär är ju en helt annan historia, men jag anser att man alltid ska försöka så mycket man kan.

2008-09-16 @ 01:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0